למה וורדפרס היא חינמית? מה הקאץ׳?

וורדפרס - למה זה בחינם?

אתם בד״כ משאירים טיפ במסעדה? אז שיתוף המאמר הזה הוא כמו טיפ… שתפו!

   זמן קריאה 6 דקות

אחת השאלות שאני נשאל לא מעט היא ״אני צריך לשלם לוורדפרס כסף?״. אני מספר לאותם אנשים שוורדפרס היא מערכת ניהול תוכן, ניהול אתרים ובניית אתרים חינמית.. מה שנקרא Open Source (קוד פתוח), שבפועל כל אחד יכול להוריד ולהתקין בחינם לגמרי. השאלה הבאה שאני נשאל היא ״אם זה כזה טוב, למה זה בחינם?״

במאמר הזה, אתן מענה לשאלה למה וורדפרס היא מערכת חינמית, מה העלות של הרצת אתר וורדפרס, ומה הקאץ׳ ואם יש בכלל קאץ׳… על מנת לעזור לאלו מכם המחפשים שירות בניית אתרים.

וורדפרס היא תוכנת קוד פתוח. זה חינם במובן של חופש ולא באותו המובן של בירה בחינם בפאב. מה ההבדל בין השניים?

תוכנת קוד פתוח היא מערכת שמגיעה עם חופש לעריכה, לשימוש, לבנות עליה תוספים ללא צורך לשלם עמלות או עלויות חודשיות/חד פעמיות כאלה או אחרות.

בכל אופן, מערכת קוד פתוח תדרוש במקרים מסויימים השקעה כספית. וזה ההבדל מבירה בחינם בפאב. אנחנו נדבר על הכספים שייתכן ותצטרכו להשקיע בוורדפרס בהמשך המאמר.

למה וורדפרס לא נמכרת כתוכנה לכל דבר, בכסף?

ישראלים אוהבים לשאול את השאלה ״מה ההוא מרוויח מזה״. שואלים לפעמים למה מי שעומד מאחורי וורדפרס לא מוכר את המערכת הזו בכסף? יכל לעשות אחלה כסף לא?
הרי אם וורדפרס היא מערכת ניהול ובניית אתרים כזו טובה, איך היא חינמית? הבעלים יכל להיות מפוצץ בכסף אם היה מוכר רישיון אפילו בעלות סמלית.

המחשבה הזו יכלה להיות נכונה אילו….מאחורי וורדפרס היו עומדים בעלים/חברה/ארגון.

בפועל וורדפרס היא מערכת קוד פתוח קהילתית, זהו פרוייקט קהילתי לכל דבר… שמאחוריו ולצידו עומדים עשרות אלפי בני אדם סופר מוכשרים, שכל הזמן תורמים מהידע והיכולות שלהם לפיתוח הדבר הזה שנקרא WordPress. בזכותם המערכת הזו משתפרת בכל חודש והפכה להיות אחד הכלים העיקריים לפיתוח וניהול אתרים… בין 30-40% מהאתרים היום בעולם בנויים על המערכת הנפלאה הזו.

זה נכון שיש קבוצת מפתחים שהיא הגרעין – הבסיס של כל הרעיון הזה, אבל… כל אחד – אפילו אתם הקוראים, יכול לייצר תבנית, תוסף, פיצ׳ר, לתקן באג או כל דבר שיכול לתרום למערכת הזו – בחינם. אם תהיו מעורבים בקהילת הגרעין של וורדפרס, תוכלו אפילו לזכות בקרדיט באחד מעדכוני התוכנה שהמערכת הזו מקבלת אחת למס׳ שבועות.

הפילוסופיה שמאחורי מערכת קוד פתוח

הפילוסופיה שעומדת מאחורי הדבר הזה שנקרא וורדפרס, ובכלל מאחורי כל מערכת קוד פתוח היא תרומת ידע, תרומת כלים, פיתוח האנושות. כמה שזה נשמע פלצני לחלק מכם, זו אכן המציאות המניעה המון אנשים שכל מה שהם רוצים זו מערכת ניהול אתרים חינמית, איכותית המאפשרת לאנשים ולעסקים לצמוח בכל יום ויום.

מערכת קוד פתוח היא ההפך הגמור מרעיון של מכירת מוצרים. אם אנחנו לוקחים מוצר כמו צעצוע – אנחנו נראה שהוא מורכב מהמון חלקים… ברגים, פלסטיק, מדבקות… לכל חלק יכול להיות יצרן נפרד שרוצה להרוויח את הרווח שלו ממכירת הצעצוע. לא כך העניין בקוד פתוח ובפרט בוורדפרס… הרעיון הוא שכל אחד ההפך – תורם את חלקו כחלק מפאזל אחד ענק של קהילה המספקת פתרונות לצורך הקיים בשוק.

איך בכל זאת אנשים עושים כסף מוורדפרס?

קודם כל נקדים ונאמר – אנשים מתבלבלים בני 2 מושגים: WordPress ו – WordPress.com, בפועל מדובר בשני דברים שונים. WordPress היא בפועל המערכת ניהול אתרים עליה אנחנו מדברים במאמר הזה. ואילו WordPress.com היא מערכת אחסון בלוגים, בה כל אחד יכול להקים בלוג ולכתוב בו את כל מה שעובר לו בראש… לאו דווקא בקטע עסקי. יש עוד כמה אופציות ב WordPress.com כמו שירות VIP (יחסית יקר) המאפשר בניית אתרים, אך לא נדון בזה כאן.

הדרך ״לעשות כסף״ ממערכת קוד פתוח כמו וורדפרס מגיעה בשני אופנים: שירותים ומוצרים נלווים. כן… יש מתכנתים שהפכו למולטי מיליונרים בזכות המערכת קוד פתוח הזו. איך הם עשו את זה אתם שואלים? הם ייצרו תוספי פרימיום ותבניות עיצוב, שהלקוח קצה יכול להתקין על הוורדפרס שלו ובעצם לקבל אתר מוכן מושלם בעיצוב מדהים. גם אני (אושרי) עשיתי זאת לא מעט פעמים, מכרתי ועדיין מוכר תוספים ותבניות פרימיום לוורדפרס… שבן אדם שקצת מבין בזה, יכול לקחת ובכמה הקלקות להרים אתר אינטרנט מדהים.

אז רגע…. וורדפרס מגיעה כמערכת מוכנה לניהול ובניית אתרים, עם תבניות בסיסיות בחינם ותוספים חשובים בחינם… למה צריך לרכוש תוספי ותבניות פרימיום?
בגלל שכל בעל עסק/יזם רואה את האתר שלו באופן שונה. יש יזם שירצה סליידר מיוחד בדף הבית שלא קיים בתוספים החינמיים של וורדפרס, ולכן הוא ישתמש בשירותים של מתכנת שיפתח לו סליידר (באנר) מיוחד, או שאותו יזם ירכוש בעצמו תוסף פרימיום ויתקין אותו.

כמה דוגמאות לחברות שעשו את זה בגדול, ומרוויחים הון עתק בזכות וורדפרס:

  • WPEnginge – חברה לאחסון אתרי וורדפרס המציעה גם תבניות פרימיום, שהרוויחה למעלה מ 290$ מיליון דולר משירותיה עבור משתמשי וורדפרס.
  • Awesome Motive – עוד חברה מולטי-מיליונרית שייצרה מס׳ תוספים מוכרים מאוד בשוק וכן בלוגים חזקים מאוד בעולם הדיגיטל, חלקם ממוקדי תוכן על וורדפרס.
  • Yoast – חברה שפיתחה תוסף שעיקר מהותו – עזרה בקידום האורגני לאתרי וורדפרס. התוסף מאפשר לכם להגדיר כותרות ותיאורים לכל דפי האתר, לבצע מס׳ פעולות חשובות מול Google Console וכן להגדיר הגדרות הקשורות לרשתות חברתיות כגון פייסבוק.
  • ElegantThemes – חברה המייצרת תבניות ותוספים מיוחדים לוורדפרס.
  • Elementor – חבר׳ה ישראלים שפיתחו תוסף המאפשר לכם לבנות דפי אינטרנט בשיטת Drag & Drop. אני (אושרי) מעביר קורסים על אלמנטור, ואנשים שאין להם טיפת ידע בתכנות – מצליחים היום להרים דפים מרהיבים לעסקים שלהם.

מתכנתים כמוני (אושרי) מרוויחים מהשירותים סביב עולם הוורדפרס. מגיעים אליי יזמים ובעלי עסקים שרוצים אתר שאפשר לנהל אותו בקלות…אבל אין להם ידע בעיצוב ותכנות אתרים, אז אני בוחר עבורם באופציה הקלה המהירה והנוחה ביותר שהיא וורדפרס, מאפיין להם את העיצוב ובונה להם את האתר תחת המערכת. וכך חברים, אפשר להרוויח כסף מוורדפרס.

אוקי אני מבולבל, אז כמה עולה לי הוורדפרס הזה?

על פניו אתה יכול להיות עם אתר וורדפרס באוויר תוך כמה דקות. הכל תלוי מה אתם רוצים להשיג, והאם אתם רוצים לעשות את זה לבד.

איך? אתה תכנס לכאן ותוריד את הקבצים של וורדפרס בחינם לגמרי.
עכשיו אתה צריך להעלות את הקבצים האלה לשרת אחסון כלשהו. יש שרתים חינמיים אבל היום אף אחד לא ימליץ לך (ובטח שלא אני) להתקין אתר על מערכת אחסון חינמית.
לצורך העניין – כאן מתחילות העלויות שלכם. ההוצאה לא ישירה לחברת וורדפרס, אלא לחברות מסביב כמו החברה שלי, וכמו חברת האחסון עליה אני ממליץ – uPress. אני ממליץ עליהם כי אתם לא צריכים אפילו להוריד את קבצי הוורדפרס למחשב שלכם… אתם פשוט ניגשים ופותחים חשבון ב uPress ובקליק מתקינים וורדפרס, בלי להוריד שום דבר.

חבילות אחסון שונות מתחילות בישראל בסביבות ה 45 ש״ח לחודש, ויכולות להגיע גם למאות ואף אלפי שקלים בחודש – תלוי כמה האתר שאתם בונים גדול. אם זו חנות, או אתר מידע עם המון כניסות – תצטרכו שרת חזק שיחזיק את כל הגולשים האלה בו זמנית ויאפשר להם לגלוש במהירות.

הדבר הבא שתצטרכו לעשות הוא להתקין תבנית (מה שקובע איך האתר שלכם ייראה מבחינה גרפית). יש לוורדפרס מאגר תבניות חינמי גדול, אך…זה לא תמיד יעמוד בציפיות שלכם ותצטרכו לרכוש תבנית פרימיום מאתר כמו ThemeForest או ElegantThemes …

אם לא הסתדרתם לבד בהגדרת תבנית, ייתכן ותצטרכו מתכנת או ממש שירות שלם של הקמת אתר.

בקרוב מאוד אעלה כאן באתר מדריך שלם ליצירת אתר וורדפרס דרך חברת האחסון uPress.

עד אז, מקווה שנתתי למתחילים ביניכם טיפת מושג מה זה וורדפרס ולמה זה בחינם.

קרדיט לכתבה שפורסמה ב: wpbeginner ותורגמה לעברית והותאמה לקהל הישראלי על ידי אושרי ביטון.

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך...

שיווק פשוט

שיווק פשוט ואיכותי

   זמן קריאה 8 דקות במאמר הקצר שלפניכם נסקור 2 דברים (+ בסוף המאמר מחכה לכם מתנה ממני): מה גרם לעולם השיווק להפוך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Scroll to Top

קבל טיפים
שרק עסקים חכמים מקבלים

טיפים מנצחים לשיווק עסקים בדיגיטל, ליצירת זרם לקוחות יציב ואיכותי!